Om bloggen

Denne bloggen er startet som oppgave i kunst og håndverk 2, 1-7.
Jeg vil videreutvikle bloggen som en ressurs for andre kunst og håndverklærere.
Håper at mine ideer er til inspirasjon for andre.

torsdag 20. februar 2014

En animasjonsfilm fra "Animert i 100 år" til bruk i skolen.

Den norske animasjonsfilmen ”Huset på Kampen” av Pjotr Sapegin fra 1998 med kommentarstemme av Odd Børretzen, egner seg for bruk i hele barneskolen.

Når man skal jobbe med animasjon viser denne filmen at figurene kan lages på en enkel måte og hvordan man kan få de forskjellige karaktertrekk fram. I filmen blir kroppsspråk brukt til å uttrykke følelse av figurene. Figurene blir introdusert med en close-up og en visning av deres karaktertrekk. Dette er et element som elevene kan ta i bruke når de skal lage en animasjonsfilm etterpå. Filmen kan lett brukes til å vise de forskjellige virkemidler som brukes i en animasjonsfilm.

I kunnskapsløftet står om målsetning av visuell kommunikasjon:

I visuell kommunikasjon er praktisk skapende arbeid med todimensjonal form og digitale bildemedier vektlagt. Form, farge og komposisjon samt idéutvikling, problemløsning og symbolbehandling er sentrale emner i hovedområdet. Eksperimentering med visuelle virkemidler står sentralt i arbeid visuell kommunikasjon i ulike medier. (KL06)

Når man jobber med animasjon i skolen kommer man bort i alle aspekter av målsetninger av visuell kommunikasjon som er likt for hele grunnskolen.

Jeg skal skissere et undervisningsopplegg som kan brukes som en del av et større animasjonsprosjekt. Det hadde vært best når animasjonsfigurene er ferdige, slik at den kan brukes i siste oppgaven. I dette undervisningsopplegg, som jeg har tenkt til 5. trinn, skal jeg bruke animasjonsfilmen ”Huset på Kampen” til å lære elevene virkemidler i visuell kommunikasjon. Jeg kommer da i inn på kompetansemålet etter 7. trinn:

-        fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt

-        sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger (KL06)

Undervisningsopplegg går over 2 sammenhengende undervisningstimer.

Mål:

-        Elevene skal få kunnskap til de forskjellige bildeutsnitt som kan brukes i en animasjonsfilm.

-        Elevene får kunnskap om lyd som virkemiddel i en animasjonsfilm.

-        Elevene kan bruke bildeutsnitt i fotografering.

Undervisningsøkt:

-        Kort innføring i hva vi mener med virkemidler i animasjonsfilm

-        Kort innføring om virkemiddel bildeutsnitt. Elevene blir forklart forskjellen mellom de bildeutsnitt.

-        Ser på første minutt av filmen ”Huset på Kampen”. Denne delen har vi fått stortotal, total og nærbildet. Diskuterer med elevene hvilke virkemidler vi har sett. Vi ser litt tilbake og stopper filmen på de forskjellige bildeutsnitt. Hvordan oppfattes de forskjellige bildeutsnitt?

-        Ser videre på filmen til 2:53. Snakk med elevene om hvordan bildeutsnitt her blir brukt. Er det gjentagelse?  Hva er meningen med de nærbilder? Og med det ultranærbildet?

-        Drøfting med elevene hvordan virkemiddel lyd kan brukes i filmen.

-        Ser på filmen uten lyd. Helst til 3:33, slik at avslutningen av scene ikke vises enda. Da ser vi på nytt fra 2:53 til 4:00 med lyd. Hva gjør lyden ved den delen av filmen? Er lyden viktig i for denne filmen? Ser man annerledes på en film uten lyd? Hva hvis vi bruker annen lyd på filmen? Vis denne scene på nytt uten original lyd, mens man spiller av en koselig lydfil. Hva gjør dette med filmen?

-        Nå er det tid til å se på hele filmen. Gjør elevene oppmerksom på at de skal se på de virkemidler vi har snakket om.

-        Elevene skal i grupper av 2 lage bilder fra hverandre eller en gjenstand med forskjellige bildeutsnitt. Se bildene etterpå og se hvordan uttrykk fra motivet forandrer seg på grunn av bildeavsnittet.

 

Litteratur:



 

 
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar