Det kan virke litt fremmet å jobbe med blogg i kunst og håndverktimene på skolen. Bør vi ikke holdet på med materialer i stede for med digitale verktøy? Men denne tiden er over for lenge siden. Digitale verktøy og media er blitt en stor del av hverdagen vår. En del kunstnere bruker digitale verktøy til å lage kunst, samtidig fortsetter en del på den tradisjonelle måte. Dette bør vi som kunst og håndverklærere i skolen også gjøre.
I Kunnskapsløftet
under grunnleggende ferdigheter i står det:
Å
kunne bruke digitale verktøy i kunst og håndverk er viktig for å
søke informasjon og for selv å produsere informasjon i tekst og bilder.
Produksjon av digitale bilder står sentralt i elevenes arbeid med foto,
skanning, animasjon, film og video. I denne sammenheng inngår holdninger til
kildekritikk, personvern og kjennskap til regler om opphavsrett. Multimedier
inngår i presentasjon av egne og andres arbeid. Kunnskap om estetiske og
digitale virkemidler er avgjørende for bevisst kommunikasjon.(LK06).
Når man
jobber med blogg i kunst og håndverktime kan elevene bruke den til å lære disse
ferdigheter. Elevene kommer på en naturlig måte i kontakt med media og bruk av
et fotokamera på små trinnet. Elevene blir da informert om kildekritikk og
lærer å finne fram informasjon i media.
Når
elevene kommer på mellomtrinnet blir det mer interessant å produsere på nettet.
Når vi da starter med å lage en blogg skal elevene lære mer om hvordan
informasjon kommer på nettet og hvor man bør ta hensyn til. I klasserommet lærer
elevene i en trygg omgivelse, hvordan de skal oppføre seg i media. Samtidig at
de har mulighet til å skrive om og publisere sitt arbeid.
Det å
designe en blogg, sørger for at elevene gjennomfører de forskjellige
ideutviklingsfaser:
1.
finne problem
og behov,
2.
finne
informasjon og inspirasjonsmateriale,
3.
finne verdier
og kriterier,
4.
finne
ideer
5.
finne
konsepter og løsninger (Lerdahl 2011:s56).
Elevene
blir kjent med hvordan man kan bruke blogg til å nå fram til en bestemt
målgruppe og hvilke grafiske virkemidler kan settes inn til å oppnå
dette. Dermed kommer vi inn på grafisk design og entreprenørskap. Som blir
nevnt som grunnlag til å ha design i kunst og håndverk, nemlig ”Kjennskap
til materialer, problemløsning og produksjon kan danne grunnlag for innovasjon
og entreprenørskap.”(KL06). I dette tilfelle er bloggen det
materiale de får kunnskap om.
For å få inspirasjon bør elevene vurdere andre
blogger. Dermed lærer elevene hvordan internett, bloggene og de grafiske
virkemidler fungerer og hvordan man kan vurdere sitt eget produkt. De kommer inn på følgende læringsmål om
visuell kommunikasjon etter 7. trinn:
benytte kontraster mellom diagonale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse
fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt
sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger (KL06)
Når man
har en blogg er det viktig at det kommer nye innlegg. Dermed er det naturlig å
publisere andre oppgaver som blir laget ved hjelp av digitale verktøy, som fotograferings-,
bildeskapings-, animasjons- og filmoppgaver. Det virker motiverende på elevene
hvis deres digitale oppgaver blir publisert.
Bloggen
kan også brukes tverrfaglig. Da kan man publisere oppgaver fra andre fag. Det
er viktig at du som lærer bestemmer deg på forhand om dette skal være en rein
kunst og håndverkblogg eller om denne skal være tverrfaglig. Slik at elevene
kan lage en blogg som passer til innhold av bloggen.
Blogg er
en oppgave som skal brukes i skolen. Du som lærer bør sørge for at opplegget er
godt forbered. For å forberede deg er nettet en støttespiller, samt boken
”Kunst håndverk teknologi og design” (Lepperød, Kallestad og Gilje 2013). Mange
læreren kan vegre seg til å bruke blogg i undervisning på grunn av forberedelse
tiden. Men vi som læreren må kjenne verden elevene befinner seg i, slik at vi
kan hjelpe dem videre. Du har en mulighet til å oppbygge opp kunnskap som
du kan bruke i mange år framover og som kan sørge for motiverte og trygge
elever.
Litteratur:
•
Lepperød,
Janne, Trude Kallestad og Øystein Gilje (2013): Kunst håndverk teknologi og
design Bergen: Fagforlaget.
•
Lerdahl,
Erik (2011): Slagkraft Oslo: Gyldendal Akademisk.
•
Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006), http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/ lastet
ned den 18. november 2013 Kunnskapsdepartementet.
Fin blogg. Jeg heier på deg videre. Med vennlig hilsen Janne Lepperød
SvarSlett