Om bloggen

Denne bloggen er startet som oppgave i kunst og håndverk 2, 1-7.
Jeg vil videreutvikle bloggen som en ressurs for andre kunst og håndverklærere.
Håper at mine ideer er til inspirasjon for andre.

tirsdag 19. november 2013

Blogg i kunst og håndverk.



Det kan virke litt fremmet å jobbe med blogg i kunst og håndverktimene på skolen. Bør vi ikke holdet på med materialer i stede for med digitale verktøy? Men denne tiden er over for lenge siden. Digitale verktøy og media er blitt en stor del av hverdagen vår. En del kunstnere bruker digitale verktøy til å lage kunst, samtidig fortsetter en del på den tradisjonelle måte. Dette bør vi som kunst og håndverklærere i skolen også gjøre.

I Kunnskapsløftet under grunnleggende ferdigheter i står det:

 Å kunne bruke digitale verktøy i kunst og håndverk er viktig for å søke informasjon og for selv å produsere informasjon i tekst og bilder. Produksjon av digitale bilder står sentralt i elevenes arbeid med foto, skanning, animasjon, film og video. I denne sammenheng inngår holdninger til kildekritikk, personvern og kjennskap til regler om opphavsrett. Multimedier inngår i presentasjon av egne og andres arbeid. Kunnskap om estetiske og digitale virkemidler er avgjørende for bevisst kommunikasjon.(LK06).

Når man jobber med blogg i kunst og håndverktime kan elevene bruke den til å lære disse ferdigheter. Elevene kommer på en naturlig måte i kontakt med media og bruk av et fotokamera på små trinnet. Elevene blir da informert om kildekritikk og lærer å finne fram informasjon i media.

Når elevene kommer på mellomtrinnet blir det mer interessant å produsere på nettet. Når vi da starter med å lage en blogg skal elevene lære mer om hvordan informasjon kommer på nettet og hvor man bør ta hensyn til. I klasserommet lærer elevene i en trygg omgivelse, hvordan de skal oppføre seg i media. Samtidig at de har mulighet til å skrive om og publisere sitt arbeid.

Det å designe en blogg, sørger for at elevene gjennomfører de forskjellige ideutviklingsfaser:

1.     finne problem og behov,

2.     finne informasjon og inspirasjonsmateriale,

3.     finne verdier og kriterier,

4.     finne ideer 

5.     finne konsepter og løsninger (Lerdahl 2011:s56).

Elevene blir kjent med hvordan man kan bruke blogg til å nå fram til en bestemt målgruppe og hvilke grafiske virkemidler kan settes inn til å oppnå dette. Dermed kommer vi inn på grafisk design og entreprenørskap. Som blir nevnt som grunnlag til å ha design i kunst og håndverk, nemlig ”Kjennskap til materialer, problemløsning og produksjon kan danne grunnlag for innovasjon og entreprenørskap.”(KL06). I dette tilfelle er bloggen det materiale de får kunnskap om.

For å få inspirasjon bør elevene vurdere andre blogger. Dermed lærer elevene hvordan internett, bloggene og de grafiske virkemidler fungerer og hvordan man kan vurdere sitt eget produkt. De kommer inn på følgende læringsmål om visuell kommunikasjon etter 7. trinn:

benytte kontraster mellom diagonale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse

fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt

sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger (KL06)

Når man har en blogg er det viktig at det kommer nye innlegg. Dermed er det naturlig å publisere andre oppgaver som blir laget ved hjelp av digitale verktøy, som fotograferings-, bildeskapings-, animasjons- og filmoppgaver. Det virker motiverende på elevene hvis deres digitale oppgaver blir publisert.

Bloggen kan også brukes tverrfaglig. Da kan man publisere oppgaver fra andre fag. Det er viktig at du som lærer bestemmer deg på forhand om dette skal være en rein kunst og håndverkblogg eller om denne skal være tverrfaglig. Slik at elevene kan lage en blogg som passer til innhold av bloggen.

Blogg er en oppgave som skal brukes i skolen. Du som lærer bør sørge for at opplegget er godt forbered. For å forberede deg er nettet en støttespiller, samt boken ”Kunst håndverk teknologi og design” (Lepperød, Kallestad og Gilje 2013). Mange læreren kan vegre seg til å bruke blogg i undervisning på grunn av forberedelse tiden. Men vi som læreren må kjenne verden elevene befinner seg i, slik at vi kan hjelpe dem videre. Du har en mulighet til å oppbygge opp kunnskap som du kan bruke i mange år framover og som kan sørge for motiverte og trygge elever.

Litteratur:

        Lepperød, Janne, Trude Kallestad og Øystein Gilje (2013): Kunst håndverk teknologi og design Bergen: Fagforlaget.

        Lerdahl, Erik (2011): Slagkraft Oslo: Gyldendal Akademisk.

        Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006), http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/ lastet ned den 18. november 2013 Kunnskapsdepartementet.

1 kommentar:

  1. Fin blogg. Jeg heier på deg videre. Med vennlig hilsen Janne Lepperød

    SvarSlett