Om bloggen

Denne bloggen er startet som oppgave i kunst og håndverk 2, 1-7.
Jeg vil videreutvikle bloggen som en ressurs for andre kunst og håndverklærere.
Håper at mine ideer er til inspirasjon for andre.

onsdag 20. november 2013

Oppgave til formale virkemidler


Maleri fra Gao Xiang, fotografert på utstillingen "1986-2012/kunstner som samler kunst"

På skolen fikk vi som oppgave å analyse et maleri, som vi så på Vestfossen Kunstlaboratorium.

Denne oppgave kan også gjøres med elever på mellom trinnet etter at man har snakket om de forskjellig formale virkemidler.

Elevene kan med fordel få et bilde av et kunstverk hver. Du som lærer kan da sørge for at det fins forskjellige virkemidler på de bildene. Som lærer bør du gi dem en liste med virkemidler de bør se etter. Dette kan bli en fin oppsummering.

En annen måte å jobbe på er at elevene først jobber i par og at man etterpå nevner de forskjellige virkemidler og at alle med et bestemt virkemiddel kommer fra, for eksempel fugleperspektiv.

 Disse læringsmål etter 7. trinn kan man jobbe med:

 Visuell kommunikasjon

·  bruke fargekontraster, forminsking og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy

·  benytte kontraster mellom diagonale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse

Kunst

·  samtale om opplevelse av hvordan kunstnere har benyttet form, lys og skygge og bruke dette i eget arbeid med bilde og skulptur

·  gjøre rede for hvordan sentrale kunstnere i nasjonalromantikken, renessansen, impresjonismen og ekspresjonismen på ulike måter har satt spor etter seg

·  sammenligne bruk av teknikker og virkemidler innenfor folkekunst og kunsthåndverk i ulike kulturer ved bruk av digitale og andre kilder (KL06)

 Her kommer min analyse som naturlig er litt mer omfattende enn det som man kan forvente fra en elev på mellomtrinnet.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar