Maleri fra Gao Xiang, fotografert på utstillingen "1986-2012/kunstner som samler kunst" |
På skolen fikk vi som oppgave å analyse et maleri, som vi så på
Vestfossen Kunstlaboratorium.
Denne oppgave kan også gjøres med elever på mellom trinnet etter at man
har snakket om de forskjellig formale virkemidler.
Elevene kan med fordel få et bilde av et kunstverk hver. Du som lærer kan da sørge for at det fins forskjellige
virkemidler på de bildene. Som lærer bør du gi dem
en liste med virkemidler de bør se etter. Dette kan bli en fin oppsummering.
En annen måte å jobbe på er at elevene først jobber i par og at man
etterpå nevner de forskjellige virkemidler og at alle med et bestemt virkemiddel kommer fra, for eksempel
fugleperspektiv.
Disse læringsmål etter 7. trinn kan man jobbe med:
Visuell kommunikasjon
· bruke fargekontraster,
forminsking og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og
uten digitale verktøy
· benytte kontraster mellom
diagonale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi
illusjon av ro og bevegelse
Kunst
· samtale om opplevelse av
hvordan kunstnere har benyttet form, lys og skygge og bruke dette i eget arbeid
med bilde og skulptur
· gjøre rede for hvordan sentrale
kunstnere i nasjonalromantikken, renessansen, impresjonismen og ekspresjonismen
på ulike måter har satt spor etter seg
· sammenligne bruk av teknikker og virkemidler
innenfor folkekunst og kunsthåndverk i ulike kulturer ved bruk av digitale og
andre kilder (KL06)
Her kommer min analyse som naturlig er litt mer omfattende enn det som
man kan forvente fra en elev på mellomtrinnet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar